Híreink RSS
- Jó hír a temetőkertből
- Hiszünk az élet diadalában
- A fájdalom és a reménység hangjai
- Európai Nők Konferenciája Libanonban, a Dhour Choueir Evangéliumi Konferencia Központban
- Egyházkerületi közgyűlés
- A Beregszászi Járási Kórházban tett látogatást a KRE küldöttsége
- Reménnyel a reménykedők között
- Ülésezik a KRE zsinata
- „Van mit tanulnunk hitben és emberségben”
- Egyházkerületi női csendesnap Nagydobronyban - Szolgáljatok az Úrnak örömmel
- Dunántúli szolgálattevők szolgálata Badalóban
- A Beregi Református Egyházmegye közgyűlésén - Ne félj: az Úr jár előtted!
Programajánló RSS
- Nőszövetségi csendesdélután
- Kárpát-medencei Református Ifjúsági Imaéjjel
- Emlékzsinat
- Hálaadó istentisztelet Haranglábon
- Felnőtt evangelizációs hét
- Presbiteri csendeshétvége
- Megújulás éve megújuló házasságban
- Nyílt nap
- Világimanap 2024
- Bach Mindenkinek
- Virágvasárnapi csendesdélutánok Máramaros-Ugocsa megyében
- 4. Harangtörténeti Konferencia,
Kitekintő RSS
- KOEN - bemutató napok Kárpátalján
- Koen bemutatónapok
- Érted is. Érted is?
- Részvétnyilvánítás
- Köszönetnyilvánítás
- 100 éves a Kárpátaljai Református Egyházkerület
- SZAVALÓ- és ÉNEKVERSENY VALAMINT RAJZ- és FOTÓPÁLYÁZATI FELHÍVÁS IDŐPONTVÁLTOZÁS!!!
- 100 éves a Kárpátaljai Református Egyházkerület
- Kárpát-medencei protestáns teológushallgatók találkozója Budapesten
- Április 5-én temetik Répás Zsuzsannát
- Ökumenikus imahét 2023
- Hálaadó estet tartott a szeretetszolgálat (MRSZ)
Pályázatok RSS
- Megjelent a 2025. évi Erősödő Kárpát-medence Program pályázati kiírása
- FELHÍVÁS
- A Kárpátaljai Református Egyház együttműködve a HEKS/EPER Románia-val pályázatot hirdet
- A Kálvin János Református Szakkollégium a 2024/25-ös tanévben is felvételt hirdet.
- Pályázati lehetőségek
- Nagydobronyi Református Líceum - Felvételi 2024
- Felvételi lehetőség a Nagyberegi Református Líceumba
- Felvételi felhívás
- Krízishelyzetben érintettek felkarolása
- Bibliaismereti verseny 2024
- A Nagyberegi Református Líceum pótfelvételt hirdet
- A Nagydobronyi Református Líceum pótfelvételit hirdet
Események RSS
-
May 30.
Harangtörténeti konferencia
Aloldalainkról
- Köszönetnyilvánítás
- Köszönetnyilvánítás
- Ünnepi istentisztelet
- Bach mindenkinek
- Ungvári református énekkari találkozó 2023
- A húsvét nem valami mítosz
- Tarnóci református istentisztelet 2023 április 7 Nagypénteki istentisztelet
- Ungtarnóci református istentisztelet 2023 február 12 Héder János Cselekvő hit!
- Önkénteseink az anyaországban
2013-06-29 - 17:51
Kálvin Institutiojában, ennek is az első könyv 13. fejezetében kifejezetten arról ír, hogy Isten lényege egy, mely három személyt foglal magában. Nem lenne helyénvaló most külön kitérni arra a nagy vitára és „pörre”, ami éppen a Szentháromság kérdésében az ezt tagadó Servet Mihállyal alakult ki. Erről több magyar nyelvű anyagot is olvashatunk, amit jó egy évszázada a pápai teológián adtak ki. Most néhány gondolat erejéig a lényegre összpontosítunk.
Mit és hogyan tanít Kálvin a Szentháromságról?
„Bárhogy támadjanak hát ránk az eretnekek a személy szóért, bárhogy zajongjanak egyes akadékoskodók, hogy nem fogadnak el semmi ember-kieszelte nevet, mivel nem vitathatják el tőlünk, hogy a Szentírásban háromról van szó, kiknek mindegyike valóságos Isten, de mégis csak egy Isten van, nem több, minő istentelenség részükről, hogy helytelenítsenek oly szavakat, melyek csak azt magyarázzák meg, amit a Szentírás bizonyít és kijelent…” (Inst I 13,3)
„Személynek nevezem tehát azt a létezési formát (subsistentia) Isten lényegében, amely a többiekhez viszonyítva, ezektől az ő kizárólagos sajátját képező tulajdonságával különbözik…E szó: Isten, nem kevésbé vonatkozik a Fiúra és a Szentlélekre, mint az Atyára. Mihelyt azonban az Atya a Fiúval összehasonlíttatik, rögtön megkülönbözteti mindegyiket a másiktól a maga saját tulajdonsága…amit az Atyának megkülönböztető jegyül tulajdonítunk, az nem illik s nem vihető át a Fiúra…” (Inst I 13,6).
Kálvin éppen a trinitás, a Szentháromság tana kapcsán figyelmeztet a tiszta hit tudományának megtartására, amit a Sátán bizonyos embereken és gondolatokon keresztül igyekszik felforgatni és elhomályosítani. „Remélem, hogy e hitcikk lényegét hűségesen megmagyaráztam, ha az olvasók határt szabnak tudásvágyuknak, s nehéz, bonyolult vitákat nem idéznek fel mohóbban, mint kellene. Mert olyanoknak nem kívánok eleget tenni, kik gyönyörűségüket a túlcsapongó elmélkedésben találják…” (Inst I 13,29).
Válogatott műveiben pedig így fogalmaz: „A Szentírásból kell bizonyos szabályokat gondolkodásunkhoz és beszédünkhöz kivenni, ami szerint mindkettőt, a szív minden gondolatát és a száj minden szavát megítélhetjük” (OP 3,112,9).
A Szentháromság-tannal Kálvin Isten egységét akarja bizonyítani, s ezzel különbözteti meg Őt háromságos létében, és személyeinek összekeverhetetlenségével a bálványoktól, s úgy szól a háromságos egy Istenről, mint Úrról, Aki a kijelentésben találkozik velünk…
Kálvin biblikus szentháromságos hitéből következik, hogy a keresztségben is hangsúlyozottan kiemeli a Máté 28,19 nyomán, hogy „…mi nem valami ember nevére keresztelkedtünk meg, hanem az Atyának, Fiúnak és Szentléleknek nevére, s ezért keresztségünk nem emberé, hanem Istené, akárki szolgáltatta is azt ki” (Inst IV 15,16).
Így tehát megtisztulásunk és újjászületésünk okát az Atyában, anyagát a Fiúban, hatását a Szentlélekben nyerjük és mintegy megkülönböztetve ezekben látjuk – teszi hozzá reformátorunk. (Inst IV 15,6)
(Válogatás, összeállítás: Dr. Békefy Lajos)
A teljes hír megtekintése