Nem a bírságolás, hanem a felelős magatartás elérése a cél
2008. Nov 27., szerző: AdminisztrátorSzigorodnak a büntetések
Nemrég életbe lépett az új közlekedési törvény, amelynek értelmében a szabálytalankodó közlekedőkre az eddigieknél jóval súlyosabb büntetés vár. A szabálysértőkre kiszabható bírság számos esetben a korábbinak a tízszeresére nőtt. A közút ellenőrei ezúttal drákói szigorral lépnek fel az ittas vezetőkkel szemben – ilyenkor a helyszínen is bevonhatják a gépkocsivezető jogosítványát – , de megemelkednek a díjtételek a szabálytalankodó biciklisekkel, lovasfogatokkal közlekedőkkel és a gyalogosokkal szemben is.
A mostanság olyan sok problémát okozó felelőtlenül száguldozó mopedesek látszólag haladékot kaptak. E fürge járművek regisztrációját előreláthatóan csak 2010 januárjától kezdik meg.
Scsorbak Jurik milícia-alezredessel, a beregszászi járás közlekedésrendészeinek irányítójával a törvény megalkotóinak céljairól, a különböző büntetési tételek elrettentő hatásától, és a megújulásra váró ukrajnai közlekedési morálról beszélgettünk.
– Mennyire mondható különlegesnek vagy átlagosnak a Beregszászi járás közlekedésrendészeti szempontból?
– A statisztikai adatok azt mutatják, hogy a megye viszonylatában a középmezőnyben helyezkedünk el. Jelenleg tizenhétezer a regisztrált gépjárművek száma, ami az úthálózat sűrűségéhez képest eléggé nagy megterhelést jelent. Pláne, hogy a gépjárművek száma rohamosan növekszik. És akad figyelmeztető jel is: az elmúlt év tíz hónapjában a járás közútjain hat halálos kimenetelű baleset történt. Idén, ugyanezen időszak alatt immáron hét. Van tehát mit javítani a statisztikai mutatókon. A most életbe lépett közlekedési rend legfőbb célja is ez: nevezetesen a közlekedés biztonságosabbá tétele. A szabálytalanul közlekedőkre kirótt magasabb büntetések is ezt a célt szolgálják.
– Egy be nem kapcsolt biztonsági öv 170-255 hrivnya közötti büntetést von maga után, az aki vezetés közben mobilkészülékén telefonál, 525-850 hrivnya közötti bírságra számíthat.
– Jómagam elsősorban nem ezekre a szabálysértésekre gondoltam, hanem főként az ittas vezetésre, a szabálytalan előzésre, a gyorshajtásra, a piros lámpán való áthaladásra, a gyalogosátkelőkön való szabálytalankodásra. Munkatársaim véleménye szerint ezeket a szabálysértéseket kell a közeljövőben visszaszorítani. Természetesen nagyon fontos, hogy megfelelően karbantartott, műszakilag kifogástalan járművel közlekedjünk, hogy legyen elakadás-jelzőnk, és az elsősegély-csomagban is megtalálhatók legyenek azok az eszközök, amelyek olykor az életmentésben játszanak igen fontos szerepet.
– Sok autós most úgy gondolja, hogy a közlekedés-rendészet munkatársai ezután nyakra-főre készítik majd a jegyzőkönyveket, melyek alapján a bíróságok kiróják a hatalmas összegű bírságot.
– Ismétlem, nem ez a célunk. Úgy vélem, hogy a sok-sok bírság önmagában nem javítana a közlekedési morálon. Igaz, hogy a szigorúbb rend bevezetése óta még csak néhány nap telt el, de mégiscsak képet ad munkatársaink eddigi tevékenységéről a mostanáig felvett néhány jegyzőkönyv. Ezek alapján kiderült, hogy három gépkocsi-vezető nem állt meg a vasúti sorompónál, ugyanennyi a gyalogátkelők közelében szabálytalanul parkolt. Ez azért veszélyes, mert nem látni az úton közlekedő járműből, hogy a gyalogos lelépett a járdáról vagy sem, ketten pedig a gyalogátkelő-helyen követtek el szabálytalanságot.
– A közlekedési rend őreire vonatkoznak-e új szabályok?
– Az új előírások szerint a DAI munkatársai közútjainkon csak szolgálati járművel járőrözhetnek, ellenőrizhetnek. A belső szabályzat már korábban azt írja elő, hogy a járőrszolgálatot legalább két főnek kell együtt végeznie. Alapszabály, hogy többnyire a szabálytalankodó gépjárműveket állítjuk meg, illetve azokat, amelyekkel szemben bűncselekmény gyanúja merül fel. Tény, a gyakorlatban munkatársaink belátására van bízva, hogy egy gépjárművet az adott alkalommal megállítanak-e vagy sem.
– Az autósok körében máris különböző mendemondák keringenek. Van, aki arról számolt be, hogy tőle közúti ellenőrzéskor az orvosi igazolást kérték, míg másokat a láthatósági mellény hiánya miatta akartak megbüntetni.
– A KRESZ-ben az áll, hogy az orvosi igazolást a jármű műszaki vizsgáztatásakor kell felmutatni, egyébként nem szükséges, hogy az autós magával hordja, a hatályos jogszabály szerint egyelőre a láthatósági mellénynek sem kell, hogy ott legyen a kocsiban, bár a nyugati példákat látva elképzelhető, hogy hamarosan nálunk is ez lesz az elfogadott norma. Ám gondoljunk bele, a nem is túl messzire levő Ausztriában a kerékpárosok valamennyien fejvédő sisakban közlekednek. Hol járunk mi még ettől?!
– Ha már a kerékpáron közlekedőket említette. Az utca embereinek néhol úgy tűnik, hogy a bukósisak a motorosokra ma már nem kötelező.
– Ez nagy tévedés. Az 50m3 –nél nagyobb gépjárművek esetén természetesen továbbra is kötelező. Ha a fejvédő hiányzik, 51-81 hrivnya közötti büntetésre számíthat a renitens. Amúgy pedig megnőtt a szabálytalanul közlekedő gyalogos büntetési tétele is – ez ugyanúgy 51-tól 81 hrivnyáig terjed. Nyilvánvalóan ezt olyan esetben alkalmazzuk, amikor a gyalogos kirívó magatartást tanúsít, közlekedési vészhelyzetet hoz létre, illetve a zavartalan közlekedést akadályozza. A lovasfogatok, a falusi csordák hajtói, ha megszegik a közlekedési szabályokat, szintén 85-136 hrivnya közötti bírsággal büntethetők.
– Büntetőpontok, akkreditált szervizek… Merthogy a törvény ezeket is előírja.
– A szabálytalankodókra kiróható büntetőpontok, annak rendszere, a hiányzó normatív dokumentumok, végrehajtási utasítások miatt csak később kerülnek bevezetésre. Nos, ez ugye még odább van, más a helyzet azokkal az akkreditált szervizekkel, ahol a gépjárművek átesnek a kötelező műszaki vizsgán. Bár jelenleg ilyen szerviz még nincs a beregszászi járásban, ám bízom benne, hogy hamarosan megjelenik egy-két ilyen szolgáltató. Ám az ő szerepük is igen felelősségteljes. Az a szervizben dolgozó személy ugyanis, aki egy olyan gépjárműnek a forgalomba helyezését igazolja, amely a valóságban nincs megfelelő műszaki állapotban, 1500-tól 1700 hrivnyáig terjedő büntetésre számíthat.
– Az új közlekedési rendszabályok bevezetése után mire számítanak önök?
– Arra mindenképpen, hogy a súlyos közlekedési balesetek számát sikerül visszaszorítani, és közútjainkon kevesebb lesz a felelőtlen, a mások és a maga testi épségét veszélyeztető autós.
Kovács Elemér
Forrás: Kárpátinfo hetilap
Híreink RSS
- Jó hír a temetőkertből
- Hiszünk az élet diadalában
- A fájdalom és a reménység hangjai
- Európai Nők Konferenciája Libanonban, a Dhour Choueir Evangéliumi Konferencia Központban
- Egyházkerületi közgyűlés
- A Beregszászi Járási Kórházban tett látogatást a KRE küldöttsége
- Reménnyel a reménykedők között
- Ülésezik a KRE zsinata
- „Van mit tanulnunk hitben és emberségben”
- Egyházkerületi női csendesnap Nagydobronyban - Szolgáljatok az Úrnak örömmel
- Dunántúli szolgálattevők szolgálata Badalóban
- A Beregi Református Egyházmegye közgyűlésén - Ne félj: az Úr jár előtted!
Programajánló RSS
- Nőszövetségi csendesdélután
- Kárpát-medencei Református Ifjúsági Imaéjjel
- Emlékzsinat
- Hálaadó istentisztelet Haranglábon
- Felnőtt evangelizációs hét
- Presbiteri csendeshétvége
- Megújulás éve megújuló házasságban
- Nyílt nap
- Világimanap 2024
- Bach Mindenkinek
- Virágvasárnapi csendesdélutánok Máramaros-Ugocsa megyében
- 4. Harangtörténeti Konferencia,
Kitekintő RSS
- KOEN - bemutató napok Kárpátalján
- Koen bemutatónapok
- Érted is. Érted is?
- Részvétnyilvánítás
- Köszönetnyilvánítás
- 100 éves a Kárpátaljai Református Egyházkerület
- SZAVALÓ- és ÉNEKVERSENY VALAMINT RAJZ- és FOTÓPÁLYÁZATI FELHÍVÁS IDŐPONTVÁLTOZÁS!!!
- 100 éves a Kárpátaljai Református Egyházkerület
- Kárpát-medencei protestáns teológushallgatók találkozója Budapesten
- Április 5-én temetik Répás Zsuzsannát
- Ökumenikus imahét 2023
- Hálaadó estet tartott a szeretetszolgálat (MRSZ)
Pályázatok RSS
- Megjelent a 2025. évi Erősödő Kárpát-medence Program pályázati kiírása
- FELHÍVÁS
- A Kárpátaljai Református Egyház együttműködve a HEKS/EPER Románia-val pályázatot hirdet
- A Kálvin János Református Szakkollégium a 2024/25-ös tanévben is felvételt hirdet.
- Pályázati lehetőségek
- Nagydobronyi Református Líceum - Felvételi 2024
- Felvételi lehetőség a Nagyberegi Református Líceumba
- Felvételi felhívás
- Krízishelyzetben érintettek felkarolása
- Bibliaismereti verseny 2024
- A Nagyberegi Református Líceum pótfelvételt hirdet
- A Nagydobronyi Református Líceum pótfelvételit hirdet
Események RSS
-
May 30.
Harangtörténeti konferencia
Aloldalainkról
- Köszönetnyilvánítás
- Köszönetnyilvánítás
- Ünnepi istentisztelet
- Bach mindenkinek
- Ungvári református énekkari találkozó 2023
- A húsvét nem valami mítosz
- Tarnóci református istentisztelet 2023 április 7 Nagypénteki istentisztelet
- Ungtarnóci református istentisztelet 2023 február 12 Héder János Cselekvő hit!
- Önkénteseink az anyaországban
hozzászólás.
Hozzászólok.