Nem a bírságolás, hanem a felelős magatartás elérése a cél

2008. Nov 27., szerző: Adminisztrátor

Szigorodnak a büntetések

Nemrég életbe lépett az új közlekedési törvény, amelynek értelmében a szabálytalankodó közlekedőkre az eddigieknél jóval súlyosabb büntetés vár. A szabálysértőkre kiszabható bírság számos esetben a korábbinak a tízszeresére nőtt. A közút ellenőrei ezúttal drákói szigorral lépnek fel az ittas vezetőkkel szemben – ilyenkor a helyszínen is bevonhatják a gépkocsivezető jogosítványát – , de megemelkednek a díjtételek a szabálytalankodó biciklisekkel, lovasfogatokkal közlekedőkkel és a gyalogosokkal szemben is.

A mostanság olyan sok problémát okozó felelőtlenül száguldozó mopedesek látszólag haladékot kaptak. E fürge járművek regisztrációját előreláthatóan csak 2010 januárjától kezdik meg.

Scsorbak Jurik milícia-alezredessel, a beregszászi járás közlekedésrendészeinek irányítójával a törvény megalkotóinak céljairól, a különböző büntetési tételek elrettentő hatásától, és a megújulásra váró ukrajnai közlekedési morálról beszélgettünk.

– Mennyire mondható különlegesnek vagy átlagosnak a Beregszászi járás közlekedésrendészeti szempontból?

– A statisztikai adatok azt mutatják, hogy a megye viszonylatában a középmezőnyben helyezkedünk el. Jelenleg tizenhétezer a regisztrált gépjárművek száma, ami az úthálózat sűrűségéhez képest eléggé nagy megterhelést jelent. Pláne, hogy a gépjárművek száma rohamosan növekszik. És akad figyelmeztető jel is: az elmúlt év tíz hónapjában a járás közútjain hat halálos kimenetelű baleset történt. Idén, ugyanezen időszak alatt immáron hét. Van tehát mit javítani a statisztikai mutatókon. A most életbe lépett közlekedési rend legfőbb célja is ez: nevezetesen a közlekedés biztonságosabbá tétele. A szabálytalanul közlekedőkre kirótt magasabb büntetések is ezt a célt szolgálják.

– Egy be nem kapcsolt biztonsági öv 170-255 hrivnya közötti büntetést von maga után, az aki vezetés közben mobilkészülékén telefonál, 525-850 hrivnya közötti bírságra számíthat.

– Jómagam elsősorban nem ezekre a szabálysértésekre gondoltam, hanem főként az ittas vezetésre, a szabálytalan előzésre, a gyorshajtásra, a piros lámpán való áthaladásra, a gyalogosátkelőkön való szabálytalankodásra. Munkatársaim véleménye szerint ezeket a szabálysértéseket kell a közeljövőben visszaszorítani. Természetesen nagyon fontos, hogy megfelelően karbantartott, műszakilag kifogástalan járművel közlekedjünk, hogy legyen elakadás-jelzőnk, és az elsősegély-csomagban is megtalálhatók legyenek azok az eszközök, amelyek olykor az életmentésben játszanak igen fontos szerepet.

– Sok autós most úgy gondolja, hogy a közlekedés-rendészet munkatársai ezután nyakra-főre készítik majd a jegyzőkönyveket, melyek alapján a bíróságok kiróják a hatalmas összegű bírságot.

– Ismétlem, nem ez a célunk. Úgy vélem, hogy a sok-sok bírság önmagában nem javítana a közlekedési morálon. Igaz, hogy a szigorúbb rend bevezetése óta még csak néhány nap telt el, de mégiscsak képet ad munkatársaink eddigi tevékenységéről a mostanáig felvett néhány jegyzőkönyv. Ezek alapján kiderült, hogy három gépkocsi-vezető nem állt meg a vasúti sorompónál, ugyanennyi a gyalogátkelők közelében szabálytalanul parkolt. Ez azért veszélyes, mert nem látni az úton közlekedő járműből, hogy a gyalogos lelépett a járdáról vagy sem, ketten pedig a gyalogátkelő-helyen követtek el szabálytalanságot.

– A közlekedési rend őreire vonatkoznak-e új szabályok?

– Az új előírások szerint a DAI munkatársai közútjainkon csak szolgálati járművel járőrözhetnek, ellenőrizhetnek. A belső szabályzat már korábban azt írja elő, hogy a járőrszolgálatot legalább két főnek kell együtt végeznie. Alapszabály, hogy többnyire a szabálytalankodó gépjárműveket állítjuk meg, illetve azokat, amelyekkel szemben bűncselekmény gyanúja merül fel. Tény, a gyakorlatban munkatársaink belátására van bízva, hogy egy gépjárművet az adott alkalommal megállítanak-e vagy sem.

– Az autósok körében máris különböző mendemondák keringenek. Van, aki arról számolt be, hogy tőle közúti ellenőrzéskor az orvosi igazolást kérték, míg másokat a láthatósági mellény hiánya miatta akartak megbüntetni.

– A KRESZ-ben az áll, hogy az orvosi igazolást a jármű műszaki vizsgáztatásakor kell felmutatni, egyébként nem szükséges, hogy az autós magával hordja, a hatályos jogszabály szerint egyelőre a láthatósági mellénynek sem kell, hogy ott legyen a kocsiban, bár a nyugati példákat látva elképzelhető, hogy hamarosan nálunk is ez lesz az elfogadott norma. Ám gondoljunk bele, a nem is túl messzire levő Ausztriában a kerékpárosok valamennyien fejvédő sisakban közlekednek. Hol járunk mi még ettől?!

– Ha már a kerékpáron közlekedőket említette. Az utca embereinek néhol úgy tűnik, hogy a bukósisak a motorosokra ma már nem kötelező.

– Ez nagy tévedés. Az 50m3 –nél nagyobb gépjárművek esetén természetesen továbbra is kötelező. Ha a fejvédő hiányzik, 51-81 hrivnya közötti büntetésre számíthat a renitens. Amúgy pedig megnőtt a szabálytalanul közlekedő gyalogos büntetési tétele is – ez ugyanúgy 51-tól 81 hrivnyáig terjed. Nyilvánvalóan ezt olyan esetben alkalmazzuk, amikor a gyalogos kirívó magatartást tanúsít, közlekedési vészhelyzetet hoz létre, illetve a zavartalan közlekedést akadályozza. A lovasfogatok, a falusi csordák hajtói, ha megszegik a közlekedési szabályokat, szintén 85-136 hrivnya közötti bírsággal büntethetők.

– Büntetőpontok, akkreditált szervizek… Merthogy a törvény ezeket is előírja.

– A szabálytalankodókra kiróható büntetőpontok, annak rendszere, a hiányzó normatív dokumentumok, végrehajtási utasítások miatt csak később kerülnek bevezetésre. Nos, ez ugye még odább van, más a helyzet azokkal az akkreditált szervizekkel, ahol a gépjárművek átesnek a kötelező műszaki vizsgán. Bár jelenleg ilyen szerviz még nincs a beregszászi járásban, ám bízom benne, hogy hamarosan megjelenik egy-két ilyen szolgáltató. Ám az ő szerepük is igen felelősségteljes. Az a szervizben dolgozó személy ugyanis, aki egy olyan gépjárműnek a forgalomba helyezését igazolja, amely a valóságban nincs megfelelő műszaki állapotban, 1500-tól 1700 hrivnyáig terjedő büntetésre számíthat.

– Az új közlekedési rendszabályok bevezetése után mire számítanak önök?

– Arra mindenképpen, hogy a súlyos közlekedési balesetek számát sikerül visszaszorítani, és közútjainkon kevesebb lesz a felelőtlen, a mások és a maga testi épségét veszélyeztető autós.

Kovács Elemér

Forrás: Kárpátinfo hetilap

A hírhez még nem érkezett
hozzászólás.
Hozzászólok.