Szolgálni a gyermekek javára és Isten dicsőségére

2009. May 18., szerző: Adminisztrátor

Tanári konferencia Nagyberegen
Már tíz éve annak, hogy a Keresztyén Iskolák Nemzetközi Szövetségének munkatársai (Association of Christian Schools Internaitonal - ACSI) először Kárpátaljára érkeztek.

Azóta évente szerveznek az igényekhez igazodva konferenciát vagy továbbképzést keresztyén pedagógusok, iskolavezetők részére. A szervezet központja az Egyesült Államokban van, innen regionális irodákon keresztül valósítja meg azokat a szolgáltatásokat, amelyeket keresztyén iskolák számára nyújt. Világszerte mintegy 5500 tagiskolával rendelkezik, s ezzel a legnagyobb protestáns keresztyén iskolákat tömörítő szervezet is egyben. Európában ’93-ban kezdte el működését Budapest központtal (ACSI Európa), ahonnan a kelet-európai keresztyén iskolákat támogatják. Ezek körébe tartoznak a magyarországi református iskolák is, illetve a határon túli magyar iskolák. Ahogy a vendégelőadók elmondták, mindig nagy öröm számunkra a kárpátaljai tanárokkal való találkozás, lelki felüdülést jelent látni, milyen hűségesen és odaadóan végzik szolgálatukat, sokszor nem éppen a legkönnyebb körülmények mellett is.

Idén május 9-én került sor a Kárpátaljai Magyar Keresztyén Pedagógusok Konferenciájára a Nagyberegi Református Líceumban, melyen elsősorban a négy református líceum tanárai vettek részt.

Most a hitre nevelés témaköre került a középpontba, az előadások arra hívták fel a pedagógusok figyelmét, hogy ne válasszák élesen ketté a hitet a világi tudományoktól, hanem próbálják meg hitüket a mindennapokban is megélni, megjeleníteni a természettudományokban.

Tóth László, a líceum lelkész-igazgatója áhítattal nyitotta meg a konferenciát, melyben a jól működő keresztyén iskolát a Mózes életét mentő gyékénykosárhoz hasonlította. (2Móz 2, 1–10) – Iskoláink lélekmentő iskolák a lelki vízbefojtás időszakában. Nemcsak tudást szeretnénk adni, a fiatalok lelkét akarjuk menteni. Bár ők ebből sokszor csak azt érzékelik, hogy elszigetelve élnek. De életet menteni csak akkor lehet, ha erősek a határvonalak. Meg kell tanítani őket arra, mi az, ami rombol, amiből jobb, ha kimaradnak. És arra, hogy egyedül Isten közelében lehet megkülönböztetni jót és rosszat. Biztató egy keresztyén pedagógus számára, hogy a történetben Isten csak a háttérben munkálkodik, de úgy, hogy a gyermek megmeneküljön. Nézhetünk úgy diákjainkra, hogy tudjuk: Istennek terve van az életükkel, mindent megtesz értük. Mégis az az akarata, hogy őrizzük attól, ami életüket, lelküket pusztítja – fogalmazott a lelkész-igazgató.

A konferencia vendége volt PhD Helen Vaughan, az ACSI Európa munkatársa, aki éveken át volt egy keresztyén iskola igazgatója. Ott szerzett tapasztalatait, ismereteit átadva előadása a szent és a világi kettős gondolkodásról, valamint a keresztény tanítási módszerekről szólt.

– A legnagyobb tévedésünk, hogy keresztyén tanárokként kettős gondolkodásban élünk. Nem alakult ki bennünk eléggé az, hogy meglássuk, Isten hogyan kapcsolódik tantárgyunkhoz. A teremtett világ tulajdonképp tananyagunk, amit tanítani szeretnénk. Isten pedig e teremtett világ Ura. Bár könnyebb úgy gondolkodni, hogy a bibliaórát vallásos, a matematikát pedig világi órának tekintjük, igazabb, hogy a matematikával az Isten teremtett világának értelmezését tanítjuk – hangsúlyozta az előadó. – Természetesen a tudományt kell használnunk munkánkhoz, de mi pluszban arra is rávilágíthatunk, hogy a tudományos felfedezéseket Isten tette számunkra lehetővé, hogy megismerjük teremtett világát, s önmagunkról is képet kaphassunk. Keresztyén pedagógusokként a legfontosabb feladatunk: megreformálni a hitről alkotott gondolkodásunkat.

Demeter László, az ACSI keresztény alapítvány oktatási tanácsadója, arról tartott előadást, hogy hogyan segíthetjük elő a diákok lelki fejlődését mind a tantárgyak tanításán keresztül, mind pedig a példaadás által.

– Amikor keresztyén nevelésről beszélünk, több dimenziós nevelésre kell gondolnunk – mondta. – Nemcsak értelmi, érzelmi és lelki fejlődést is szeretnének elérni a tanítás során. Nemcsak szavakkal, életvitellel és különböző élethelyzetekhez való példás hozzáállással. Amellett, hogy próbáljuk Istenhez vezetni őket, magunk is törekszünk arra – napról napra megharcolva –, hogy Isten hangját megtanuljuk felismerni, és tudjunk mellette dönteni. Erre kell tanítani a gyerekeket is. S nem elég, hogy csak az arra kijelölt órákon hallják, minél több területen tudjuk megjeleníteni, annál valóságosabb lesz számukra az Istenhez való tartozás.
A pedagógus egész élete megerősítés, útmutatás a diákok számára.

s.k.

A hírhez még nem érkezett
hozzászólás.
Hozzászólok.