Nemzeti intézményeink. Támogatás és tervezhetőség

2009. Feb 15., szerző: Adminisztrátor

Útmutató a kárpátaljai magyar szülőknek

Annak érdekében, hogy a legfontosabb határon túli magyar intézmények és programok ne függjenek az adott évi költségvetési alkuktól, s hogy hosszú távra tudják tervezni tevékenységüket, a Miniszterelnöki Hivatal a 2005. évi előkészítés után 2006-ban kialakította a nemzeti intézmények és programok azon körét, melyeket előre tervezhető módon kíván támogatni.

Kárpátalján jelenleg tíz ilyen kiemelt jelentőségű intézmény található. Közéjük tartozik a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház csakúgy, mint a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, a Karácsfalvi Sztojka Sándor Görög Katolikus Líceum, a Munkácsi Szent István Líceum, illetve a Kárpátaljai Református Egyház stb. Ezek az intézmények – jelezvén a kárpátaljai magyarság életében játszott kiemelkedő szerepüket, a minap a miniszterelnöki hivataltól Nemzeti Intézmény feliratú táblát kaptak.

A táblákat Gémesi Ferenc, a MEH szakállamtitkára nyújtotta át a Beregszászi konzulátuson rendezett találkozón. Köszöntőjében Zilahi László, Miniszterelnöki Hivatal Nemzetpolitikai Ügyek Főosztály igazgatóhelyettese arról szólt, hogy ebben a pénzügyi válsággal sújtott világban különösen fontos, hogy a határon túli magyarság életében és fennmaradásában jelentős szerepet játszó intézmények hosszú távra, négy évre előre tervezhetik tevékenységüket.

Gémesi Ferenc beszámolt az általa felkeresett kárpátaljai intézményekben tapasztaltakról, illetve a megye vezetőivel folytatott tárgyalásainak eredményéről. Ez utóbbival kapcsolatban az államtitkár örömmel konstatálta, hogy a megyei vezetés nyitott az egyházi iskolák finanszírozásának kérdésében: Oleg Havasi kormányzó a tárgyalások során elmondta, hogy folytatni kívánják a magyar tannyelvű egyházi líceumok támogatását. Gémesi Ferenc kiemelte, nagyra értékeli azokat az erőfeszítéseket, melyeket a Kárpátalján működő nemzeti intézmények tesznek vállalt feladataik teljesítése érdekében. Megelégedéssel nyugtázta, hogy erős tenni és élni akarást tapasztalt ezekben a közösségekben. A kárpátaljai magyar nyelvű oktatással kapcsolatban olyan áthidaló megoldásra kell törekedni, amely biztosítja a kárpátaljai magyar oktatási intézményrendszer fennmaradását. Értelmet ad mind a magyar nyelvű óvodák, iskolák, mind a magyar nyelvű felsőfokú tanintézmények létének.

A magyar-magyar szolidalítás fontosságáról beszélt Törzsöki Erika, a MEH nemzetpolitikai ügyek főosztályának főigazgatója. Az új nemzetstratégia fontos részét képezi a Kárpát-medencében működő ugyanazon, vagy hasonló profilú intézmények közötti kapcsolattartás és együttműködés. Ennek ne csupán a különböző tapasztalatok átadása, a személyes kapcsolatok átadása terén van jelentősége, hanem a felesleges párhuzamosságok elkerülése tekintetében is. A főigazgató felhívta a figyelmet a kapcsolatok kiépítéséhez, a tájékozódáshoz nagy segítséget nyújt a …. Honlap is.

A találkozón bejelentették, hogy az egyházak és a civil szervezetek bevonásával hamarosan szétosztásra kerül az az útmutató, amely a kárpátaljai magyar szülőnek segít annak a fontos kérdésnek az eldöntésében, hogy gyereküket milyen tannyelvű iskolába adják. A tájékoztató füzetet haszonnal forgathatják a kérdésben szintén erősen érintett pedagógusok is, hisz például a szórólap részletesen elemez szakmai kérdéseket is. Például azt, hogy létezik felszíni (társalgási) és kognitív (tanulási) nyelvi kompetencia. Az előbbi nyelvtudási szint lehetővé teszi ugyan a hétköznapi helyzetben való társalgást, ám a tanuláshoz, az ismeretszerzéshez csupán a kognitív nyelvi kompetencia, tehát a magas szintű nyelvismeret révén juthatunk. Ezt bizony nekünk, kisebbségben élőknek nem árt tudni.
Kovács Elemér

A hírhez még nem érkezett
hozzászólás.
Hozzászólok.