Szófogadó gyerekek, elégedett és nyugodt tanárok… álom vagy valóság?

2008. Oct 20., szerző: Adminisztrátor

Szeptember 19-én tanárok, nevelők, gyermekmunkások és szülők érkeztek arra az előadásra, melyet a Christian Reformed World Missions szervezésében a fornosi református gyülekezetben tartottak meg. Az előadás célja az volt, hogy útmutatást adjon a gyerekek, a tanulók eredményes motiválásában, a helytelen viselkedés kezelésében és egy kellemes tanulói környezet kialakításában. A jelenlévők előadásokat hallhattak motiváció, viselkedés, közösség témakörökben.
Az előzményekről Gergely Eszter tiszteletes asszonnyal, az alkalom szervezőjével beszélgettünk, aki tanárként és édesanyaként egyaránt fontosnak tartja, hogy minél több kárpátaljai tanárnak nyíljék lehetősége a tanulásra, feltöltekezésre azáltal is, hogy színvonalas előadásokat hallhatnak.

Tőle tudjuk, hogy a munkácsi ukrán református gyülekezetben egész napos szemináriumot szerveztek a helyi tanárok számára. Ennek előszobája volt a fornosi alkalom, ahol az ideérkező tanárok magyar nyelven hallgathatták az előadást, Gajdos Katalin szinkrontolmácsolásában.
Hogyan ösztönözzük a diákokat? Hogyan kezdjünk hozzá, és hogyan jussunk el egészen addig, hogy a diákok megtalálják a saját szerepüket? – Szólította meg előadása kezdetén hallgatóit Dr. Ron Sjoerdsma, a Michigani Calvin University (Kálvin Egyetem) professzora. Majd kifejtette: Sokszor túl sokat gondolunk a tanárok és az iskola céljaira, és túl keveset a diákokéra, pedig e háromnak összhangban kell lennie. Néha elfelejtjük ezt, mert olyan sok mindent szeretnénk végbevinni, hogy közben képtelenek vagyunk magunkkal ragadni a diákokat is. Elfelejtjük, mi az, amit ők szeretnének megtanulni, és hogyan tudjuk ezt összekapcsolni azzal, amit át szeretnénk adni.
– Tegyük fel magunknak a kérdést, hogyan gondolkodunk a diákokról? Mint emberi lényekről, vagy csak mint olyan tárgyakról, akikbe bele kell valahogyan töltenünk a tudást? – kérdezte a professzor. Majd a diákok külső és belső motivációjáról beszélve hangsúlyozta: arra kell törekednünk, hogy a külső motivációból a belső felé tartsunk!
Az előadást követően a jelenlévők személyesen is feltehették kérdéseiket.
Dr. Ron Sjoerdsma-t előadás után arról kérdeztük, tanárként és keresztyén emberként mit tart legfontosabbnak közvetíteni a diákjai felé.
– Az első és a legfontosabb az, hogy megtanítsuk a diákoknak, hogy ők Isten képmásai. Ezért minden tanítványunk nagyon értékes, mint egyéniséggel kell velük foglalkozni. Amikor én tanítok, elsősorban a diák érdekel, és csak másodsorban a tananyag. Továbbá azt tartom fontosnak megtanítani, hogy hogyan lehet ezeket a különálló individuumokat (egyéneket) egy közösségbe gyűjteni az osztálytermünkben.
– Hogyan értékeli a kárpátaljai tanárok munkáját?
– Első alkalommal volt lehetőségem megfigyelni a munkájukat. Két osztályban tettem látogatást. Olyan tanárokat láttam, akik igazán foglalkoznak a diákokkal. Viszont nehéz megítélni a térséget két példa alapján. Amit látni szeretnék, hogy sokkal több gyakorlat legyen az órákon. A diákoknak a gyakorlatban is ki kell próbálniuk, amiről az órákon beszélnek.
– Tervez-e következő kárpátaljai látogatásokat?
– 1999-ben jártam itt először, amikor keresztyén intézményekben oktató tanárok számára tartottam előadást. Azóta kb. minden második évben visszatérek. Nagyon nehéz lenne távol maradnom ettől a térségtől, hiszen nagyon megszerettem az itt élő embereket, a területet, a vendéglátóim családját.
Soós Katalin

A hírhez még nem érkezett
hozzászólás.
Hozzászólok.