Kulturális értékek a fejlődés érdekében történő felhasználása

Hozzászólás írásához be kell jelentkeznie itt

2013-06-21 - 11:22

és ösztönzését szolgáló transznacionális együttműködés

Délkelet-Európai Transznacionális Együttműködési Program




Pályázati határidő: 2009. december 9.



Pályázatot hirdet a VÁTI közintézményeknek és nonprofit szervezeteknek a Délkelet-európai Transznacionális Együttműködési Program keretében legfeljebb 36 hónapos időtartamú transznacionális projektek támogatására. A pályázat keretében többek között olyan tevékenységek támogathatók, amelyek A kulturális értékek fejlődés érdekében történő felhasználásának ösztönzése prioritásnak megfelelnek. A támogatásra csak olyan projektekkel lehet pályázni, amelyekben legalább három, különböző országokból származó partner vesz részt.



Pályázati határidő: 2009. december 9.

VÁTI Kht.; 1016 Budapest, Gellérthegy u. 30-32. - Hegyesi Béla

E: hegyesi@vati.hu

I: www.southeast-europe.net/en/about_see/programme_presentation/index

T: (06 1) 224-3274, (06 30) 475-8573



A részletes kiírás: www.vati.hu/main.php?folderID=3623



Délkelet-Európai Transznacionális Együttműködési Program (South-East Europe programme - SEE)



A program honlapja: A program legfőbb információs központja annak honlapja, ahol a pályázati felhívások, partnerkeresések, jóváhagyott projektek és sok egyéb hasznos információ érhető el.

www.southeast-europe.net



Programtér: 8 EU tagország (Ausztria, Szlovákia, Magyarország, Szlovénia, Olaszország (nem teljes területével), Románia, Bulgária, Görögország) + 8 nem EU tagország (Albánia, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Macedónia, Moldávia, Szerbia, Montenegró, Ukrajna (nem teljes területével))



Cél: A kohézió, a stabilitás és a versenyképesség erősítése a transznacionális együttműködés fokozásával, az integráció növelésével, valamint a fenntartható fejlődés biztosításával.



Prioritások:

1. Az innováció és a vállalkozások támogatása

1.1 A technológiai és az innovációs hálózatok speciális területeken történő fejlesztésének támogatása

1.2 Kedvező környezeti feltételek kialakítása az innovatív vállalkozások segítése érdekében

1.3 Az innováció keretfeltételeinek megteremtése és szabad út biztosítása



2. A környezet védelme és fejlesztése

2.1 Az integrált vízgazdálkodás fejlesztése és az árvizek megelőzése

2.2 A környezeti ártalmak megelőzése

2.3 A természeti értékek és védett területek összefogásának segítése

2.4 Hatékony energia és erőforrás felhasználás



3. Az elérhetőség javítása

3.1 Az elsődleges és másodlagos közlekedési hálózatok fejlesztése a koordináció, a tervezés és a működtetés fejlesztésével

3.2 Különböző stratégiák kifejlesztése a digitális világ kettészakadásának megakadályozása érdekében

3.3 A multimodális platformok kialakításához szükséges keretfeltételek javítása



4. A transznacionális szinergiák erősítése a térségek fenntartható növekedése érdekében

4.1 A városi térségeket és a települések regionális rendszerét érintő problémák kezelése

4.2 A növekedési térségek vonzásképességének és megközelíthetőségének támogatása

4.3 A kulturális értékek fejlődés érdekében történő felhasználásának ösztönzése



A program irányítása: A transznacionális programok legfőbb döntéshozó és irányító szerve a közös Monitoring Bizottság (Monitoring Committee - MC), amelyben minden programalkotó ország képviselteti magát. A program végrehajtása folyamán minden jelentős döntést a MC hoz meg - a programdokumentum esetleges módosításától a pályázatokkal kapcsolatos támogatási döntésig.



A program központi irányítását valamint jogi képviseletét az Irányító Hatóság (Managing Authority - MA) látja el. Az MA munkáját a pénzügyekért felelős Igazoló Hatóság valamint a szabályszerűséget felügyelő Audit Hatóság egészíti ki.



Az MA szorosan együttműködik a program napi technikai menedzsmentjéért felelős Közös Szakmai Titkársággal (Joint Technical Secretariat - JTS). A JTS gondoskodik a pályázati felhívások előkészítéséről és megjelentetéséről, a pályázatok befogadásáról és értékeléséről, valamint a MC által jóváhagyott projektekkel való szerződéskötésről és azok végrehajtásának nyomon követéséről. A JTS munkáját a programtér országokban működő információs pontok (Contact Points - CPs) segítik.



A South-East Europe program központi irányítási szervei Magyarországon kerültek felállításra:



Irányító Hatóság: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség

Igazoló Hatóság: Pénzügyminisztérium

Audit Hatóság: Pénzügyminisztérium - Kormányzati Ellenőrzési Hivatal

Közös Szakmai Titkárság: VÁTI Kht-n belüli funkcionálisan elkülönített szerv



A program hivatalos nyelve: angol



A pályáztatás rendjéről: A program első pályázati köre kétfordulós volt. Először egy egyszerűsített "előpályázatot" lehetett benyújtani (Expression of Interest), amelynek részletes költségvetést és igazoló dokumentumokat nem kell tartalmaznia. A beadott koncepciók legígéretesebbjei kapnak aztán lehetőséget, hogy kidolgozzák a részletes pályázatot.



Jogosult partnerek: minden nonprofit jelleggel valamilyen közcélért tevékenykedő jogi személyiséggel rendelkező szervezet (közintézmények, hatóságok, civil szervezetek, stb)

Részletek a program honlapján illetve a pályázati felhívásokban.



Minimális partnerszám: Legalább 3 partner a programtér legalább 3 országából (melyek közül legalább 1 EU tagállam)



(megjegyzés: A transznacionális programok eddigi tapasztalatai alapján a projektek átlagos partnerszáma 8-10 partner 4-5 országból, amit a transznacionális projektek azon általános célja indokol, hogy a projektek a teljes programtér - vagy annak nagy része - számára releváns problémával foglalkozzanak.)



Vezető partner elv: A projekt-partnerek egyike vállalja a vezető partner szerepét. Feladata a pályázat készítésének és a projekt végrehajtásának szakmai és pénzügyi koordinációja. Jogilag képviseli a projekt-partnereket a program felé (aláírja a támogatási szerződést a partnerek képviseletében).



Projektek időtartama: maximum 36 hónap.



A transznacionális projektek jellege: A transznacionális projektek célja, hogy a programtér országai közösen keressenek az ország-csoport egésze vagy nagyja számára fontos problémákra megoldásokat. Az együttműködéseknek tehát olyan kérdésekkel kell foglalkozniuk, amelyek esetében a közös munka hozzáadott értékkel bír ahhoz képest, mintha az adott ügyet a résztvevő országok külön-külön, nemzeti szinten kívánnák megoldani. Minthogy a projektek célja a megoldások közös keresése, de nem a "megoldás" megvalósítása, a projektek leginkább tervezési, kutatási, szakmai együttműködési jellegűek, melyek indokolt esetben kisebb kivitelezési elemeket is magukban foglalhatnak. Fentiekből adódóan a program támogatja, hogy a közös munka későbbi - már nem e programból finanszírozott - beruházásokat indukáljon. E cél elérése érdekében az együttműködéseknek (figyelembe véve az elszámolható költségtípusok által meghatározott korlátokat) minél inkább törekedni kell a projekt-eredmények konkrétságára, további területfejlesztési akciókat, konkrét beruházásokat előkészítő jellegére.



Elszámolható költségek: munkabér, külső szakértői díjak, utazás, szállás, találkozók, kutatás, tervezés, rendezvényszervezés, honlap készítés, a projekthez szorosan kötődő beszerzés stb. (Részletek a pályázói csomagban)



Igényelhető támogatás: a felhívásban nem szerepel minimális és maximális projekt-méret. A tapasztalatok alapján a transznacionális projektek átlagos teljes költségvetése 1-2 millió euró között mozog.



Támogatási intenzitás: magyarországi partnerek a projekttel kapcsolatban felmerült költségeik 85%-át igényelhetik a pályázatban. A nyertes projektek magyar partnerei a 85% támogatás mellé 10% automatikus nemzeti társfinanszírozásban fognak részesülni (ennek jogszabályi háttere: 35/2008 (II.23.) Kormány rendelet, 17. paragrafus). Ezáltal a hazai partnerekre 5% önerő-teher hárul - valamint a program elszámolási rendjéből fakadóan a tervezett költségek körülbelül egy évre történő előfinanszírozásának kötelezettsége. (Erről részletesebben a "projekt-végrehajtás és elszámolás rendje" pontban.)



Szerződéskötés: A program által jóváhagyott pályázat vezető partnere támogatási szerződést köt a program irányító hatóságával, amelynek mellékletét képezi a partnerek közös pályázata, valamint egy a partnerek között köttetett partneri megállapodás a projekt végrehajtásáról.



A projekt-végrehajtás és elszámolás rendje: A szerződéskötést követően a partnerek megkezdik a pályázatban vállalt feladatok végrehajtását. Hathavonta valamennyi partner szakmai előhaladási jelentést készít, amelyben bemutatja az elmúlt félév tevékenységeit. A szakmai jelentést kiegészíti egy pénzügyi jelentéssel, amelyben felsorolja, hogy az elmúlt hat hónapban milyen költségei merültek fel a projekttel kapcsolatban, valamint mellékeli a költségeket igazoló számlákkal és egyéb dokumentumokkal.



A partnerek félévi jelentéseit az adott országban működő első-szintű ellenőrzésért felelős hatóságokkal igazoltatni kell. Magyar partnerek esetében a jelentéseket a VÁTI Kht felelős egységével kell ellenőriztetni. Az ellenőrzés alapvetően a következőket vizsgálja: elszámolható költségekről szólnak-e a számlák; kapcsolódnak-e az adott félévi projekt-tevékenységekhez; szerepeltek-e a költségek a pályázatban; stb. Az ellenőrző hatóságok a megvizsgált elszámolásokról nyilatkozatot állítanak ki, amelyben rögzítik az adott félévre elszámolhatónak ítélt költségek összegét (az elfogadhatónak ítélt számlákat a hatóság lepecsételi).



Megjegyzés: Az 2007-13-as időszakban tehát az ellenőrzésben nem vesznek részt független könyvvizsgálók. Az első szintű ellenőrzésre így nem kell költséget tervezni a magyar partnereknek.



A projekt partnerek a kapott igazolást megküldik a vezető partnernek (az eredeti lepecsételt számlákat nem). A vezető partner összegyűjti valamennyi partnertől a helyi nemzeti ellenőrző hatóság által kiállított nyilatkozatokat, összesíti az elmúlt félév kiadásait, majd leadja a program közös titkárságán. Az összesített elszámolás alapján a program utólag megtéríti a jogos költségekre jutó támogatást (85%). A vezető partner megküldi a partnereknek a nekik járó támogatást.



A magyar partnerek ezzel párhuzamosan átutalásra kerül a jogos költségeik további 10%-a nemzeti társfinanszírozásként. A magyar partner költségeinek egyik forrásból sem megtérített 5%-a a pályázó saját hozzájárulása a projekthez.



Megjegyzés: a projektek tehát utófinanszírozásúak félévenkénti elszámolással és a költségek 85+10 százalékának megtérítésével. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az elszámolási időszak lezárultát követően 3-4 hónappal érkezik meg a támogatás. Ez alapján a partner likviditásának tervezésekor számítani kell rá, hogy egyes költségek felmerülésétől a támogatás megérkezéséig 9-10 hónap is eltelhet.



A program honlapja: A program legfőbb információs központja annak honlapja, ahol a pályázati felhívások, partnerkeresések, jóváhagyott projektek és sok egyéb hasznos információ érhető el.


A teljes hír megtekintése