A továbbképző nyitóáhítatában Páll László beregrákosi lelkipásztor arra bíztatta a megjelenteket, hogy merjenek, akarjanak előrébb és közelebb lépni. Előrébb az istenismeretben, tudásban, a közösség megélésében, és közelebb Krisztushoz, a titkok megfejtéséhez.
Ezt követően Uzsalyné Pécsi Rita vette át a szót. Mint elmondta, számos olyan törvényszerűség van a nevelésben, amelyek ismerete nemcsak megkönnyíti a nevelő munkáját, hanem hatékonnyá is teszi. A legnagyobb baj, hogy sok mindent tudunk, ami végül válik cselekvéssé. Az a tanítás, ami nem kerül be az ember érzelmi hálójába, nem válik életformáló erővé.
A készségek bemutatásánál az előadónő elmondta: az iskola az energiái 90%-át olyan készség fejlesztésére fordítja, amely 20%-ban határozza meg az ember személyiségét. Lexikai tudással nyomja tele a gyereket, az érzelmi világára pedig alig esik hangsúly – pedig az emocionális készségek adják a maradék 80%-ot. Ezért aztán nem meglepő, hogy az iskola így nem képes felkészíteni a gyereket az életre. Az érzelmek felismerése, a kíváncsiság, a nyitottság, a kötődés, a kapcsolatteremtés, az együttműködés, odafigyelés, az indulatok kezelése és a többi érzelemmel kapcsolatos készség egyáltalán nem fejleszthető magyarázattal. Kizárólag tapasztalatok, átélések, „örömös” tevékenységek útján tehetünk értük bármit is. Az érzelmi intelligencia határozza meg végeredményben azt, hogy mit kezd az ember a korábban megszerzett ismereteivel. Ezért fontosak az édesanyák meséi, bölcsődalai ugyanúgy, mint a játék vagy akár a művészet. És amikor a tanárok időhiányra hivatkozva kihagyják az órákból a „sallangot”, akkor gyakorlatilag lefejezik a tanításukat.
A döntésképesség kapcsán az előadónő levezette, hogyan lesz egy ingerből cselekvés, hogyan lehet fejleszteni a döntésképesség alappilléreit: az önbizalmat, a öntudatot, az önkontrollt, az önállóságot. Mint elmondta: a felnőtt emberek 60-70%-át nem belső meggyőződés mozgatja, hanem külső elvárások, normák, szabályok. Pedig minden munkaadó álma olyan munkaerő, aki saját, belső indíttatásból végzi el a feladatait. Kisiskolás korban már fejleszthető a döntési képesség, de felnőtt korban sem késő.
Szombat reggel Páll Lászlóné Gál Irén tartott áhítatot az alkalmas idők felismerésének fontosságáról. Nem kivonulni, elzárkózni kell, hanem élni a lehetőségekkel, amiket kapunk – hangsúlyozta az igehirdető. Ehhez pedig meg kell hallani Isten üzenetét, mert az nem üres „papi beszéd”, hanem segít eligazodni, elkerülni az élet zsákutcáit.
A motivációról szólva Uzsalyné Pécsi Rita elmondta, a külső motiváció (jutalmazás, büntetés) csak azokban az esetekben ér valamit, ha a kötődés is belekapcsolódik a folyamatba, esetleg monoton cselekvéseknél vagy sürgős, kevéssé igényes dolgok végrehajtásánál. Személytől független magatartás kialakításához csak és kizárólag belső motiváció vezet. Ehhez viszont érdemes tudni, miből tevődik össze a belső motiváció, milyen tényezők segítik vagy gátolják a kialakulását.
Az előadónő nemcsak beszélt az érzelmi hálóról, hanem számos történet, gyakorlat, kisfilm, érdekes kísérletekről szóló beszámolók, illetve a maga személyes varázsa révén meg is mozgatott néhány szálat a hallgatóságban. Nemcsak szakmailag, hanem a személyes életet tekintve is. Uzsaly Zoltán jóvoltából pedig különböző kiadványok formájában is hazavihető volt valami az elhangzottakból.
Rita könyvei és az előadásait tartalmazó DVD-k megrendelhetők a honlapján (pecsirita.hu/kiadvanyok), illetve néhány könyv a Módszertani Központban is kapható (a készlet erejéig). A fent említett honlapon hanganyagok is találhatók. Nagyon tudom ajánlani ezeket a kiadványokat nemcsak a pedagógusoknak, hanem a szülőknek is, hiszen közös érdekünk, hogy olyan felnőttek kerüljenek ki a kezeink közül, akik értékes tagjai a közösségnek, és nem csak szobatudósok.