Több szem többet lát
Hitoktatói konferencia a Parakletos Könyvesház szervezésében,
Debrecen, 2009.10.2-3.
„Ki milyen lelki ajándékot kapott, úgy szolgáljatok azzal egymásnak, mint Isten sokféle kegyelmének jó sáfárai.”
1Péter 4,10
A Parakletos Könyvesház 1997-ben kezdte meg Evert Kuijt 365 bibliai történet gyermekeknek és tanítóknak című holland hittananyagának magyar adaptációját és kiadását. A teljes Bibliát részletesen feldolgozó segédanyag 15 részben, folyamatosan jelent meg, 2008-ban készült el az utolsó rész. A kiadói folyamat befejezéseként digitális formában, egy CD-n is kiadásra került a feladattár, mely a Több szem többet lát elnevezésű konferencián volt először kapható.
A konferencia megnyitójában Damásdi Dénesné, a könyvesház vezetője örömének adott hangot, hogy több felekezet (református, katolikus, evangélikus, baptista, evangéliumi pünkösdi stb), és több ország (Magyarország, Erdély, Kárpátalja, Felvidék, Hollandia) is képviseltette magát. Mint a kiadvány magyarországi és hollandiai támogatói elmondták, a találkozó céljai között szerepelt a hálaadás Isten segítségéért; a feladattár bemutatása; gyakorlati segítség nyújtása a hitoktatóknak, hogy minél sokszínűbben, kreatívabban tudják azt használni; ugyanakkor lehetőségadás a hitoktatóknak, hogy megosszák és megvitassák tapasztalataikat, problémáikat.
Bert Pierik, a feladattár kiadását és a konferencia megszervezését támogató hollandiai Hulp Oost Europa (HOE) szervezet oktatásért felelős vezetője vázolta a kiadvány céljait és történetét, majd hangsúlyozta, a a megfelelő tanítás három legfontosabb összetevője: a tanár személyes meggyőződése, hite; a felkészülés; illetve a téma jó feldolgozása. A hittananyag egyaránt segíti a felkészülést és a feldolgozást, ötleteket, tanácsokat, háttér információkat adva a pedagógusnak. Miklya Zsolt a magyar fordítás történetéről szólva elmondta, hogy helyenként módosításokat kellett végezni a feladattáron, hogy kiküszöböljék a holland és a magyar közösségek közötti különbségeket. Majd kivetítőn szemléltetve ismertette a CD használatát. A szombathelyi Paulik Családi Zenekar klasszikus és mai egyházi, evangéliumi énekek, gyermekénekek kreatív feldolgozásban adott ízelítőt, arra is példát adva, hogyan vonhatók be a gyermekek a zenélésbe. B. Tóth Klára festőművész, restaurátor diavetítéssel a bibliai témák klasszikus és modern képzőművészeti feldolgozását mutatta be, helyenként kapcsolódva a gyermekfoglalkozásokhoz is. Ezt követően lehetőség nyílt a könyvesház által kiadott, illetve tervezett játékok kipróbálására, kis csoportokban.
Szombat reggel Szászi Andrea tartott gondolatébresztő nyitó áhítatot a Magvető példázatát a tanítás folyamatára alkalmazva. Kustár Gábor, a Debreceni Kollégium Általános Iskolájának tanára, több hittankönyv írója értékelte a bibliai feladattárat, megemlítve a negatívumokat, illetve a veszélyeket is. Előadásában szó esett a gyakorlati alkalmazás lehetőségeiről, illetve stratégiákról a felkészülésben és a megvalósítás során. Miklya Zsolt ismertette a könyvesház Én így használom a 365 bibliai történetet című pályázatának nyerteseit. A hajdúböszörményi Jó Pásztor Református Óvoda nyolc óvodapedagógusa, illetve a szombathelyi Szakályné Hódi Veronika fáradozásait értékelték vásárlási utalvánnyal. Az általuk készített óratervek megtekinthetők a http://www.parakletos.hu/portal/oldal/content/content.php?content.349 honlapcímen.
A délelőtt folyamán a konferencia résztvevői tíz kiscsoportban dolgoztak fel egy-egy konkrét leckét:
- óvodai hittanóra – játékos, komplex foglalkozás
- iskolai hittanóra – élményszerű feldolgozás hagyományos keretek között
- gyülekezeti hittanóra – játékos, kreatív feldolgozás
- zeneovi – énekes, hangszeres foglalkozás: Paulik Ákosné, Paulik Ákos
- több órás tanítási egység – komplex órablokk vagy foglalkozás: Miklya Zsolt
- gyülekezeti kisifi (7–8 osztály) – drámajáték: Cs. Szabó Sándor
- gyülekezeti gyermektábor egy napja, csendesnap – történetmesélés, komplex program: Miklya Luzsányi Mónika
-
Délután került sor a csoportok beszámolója (bemutatója), a foglalkozásterv rövid ismertetése, megbeszélése, illetve a tapasztalatok, vélemények megvitatása az anyaggal, a felmerült problémákkal kapcsolatban.